Gelecek Zamanın Süregelen Hikâyesi
Arter’in 2025 sergi programı, Angelica Mesiti’nin Gelecek Zamanın Süregelen Hikâyesi adlı kişisel sergisiyle başladı. Küratörlüğünü Nilüfer Şaşmazer’in üstlendiği sergi, Mesiti’nin, bir yağmur fırtınası sesinin on bir icracı tarafından el hareketleri ve beden perküsyonuyla canlandırıldığı performans videosu ile fosilleşmiş yağmur damlalarının fotoğraflarından oluşan baskı serisini bir araya getiriyor. Gelecek Zamanın Süregelen Hikâyesi, 16 Ocak’tan itibaren Arter’in -1. kat galerisinde ziyaret edilebilir.
Angelica Mesiti’nin Arter’de izleyiciyle buluşan Gelecek Zamanın Süregelen Hikâyesi başlıklı kişisel sergisi ismini, sanatçının aynı adlı videosundan alıyor. Videoda, sakince başlayan ve ardından güçlü bir kreşendoyla fırtınaya dönüştükten sonra yavaşlayarak sönümlenen yağmurun sesi, on bir icracı tarafından el hareketleri ve beden perküsyonuyla canlandırılıyor. Sanatçının bir okul bahçesinde tanık olduğu ve genellikle yaratıcı drama çalışmalarında faydalanılan bir oyundan esinle ürettiği siyah beyaz videoda, bir grup genç ellerini ovuşturma, alkışlama, avuçlarını birbirine sürtme, uyluklarına vurma ve parmak şıklatma gibi jestlerle yağmurun çiseleme ve sağanak arasında değişen ritmini taklit ediyor.
Etkisini giderek artıran kuşatıcı bir ses manzarası ve hipnotik bir görsel kompozisyon içerisinde performansçıların âdeta yağmurun kendisine dönüştükleri bu incelikli koreografi, kişileri birbirlerine ve çevrelerine bağlayan bir rezonans alanı yaratarak bireysel ile kolektif olan arasında köprü kuran ortak bir deneyimin taşıyıcısı hâline geliyor. Doğayı taklit etmeye dayanan bu basit oyun yoluyla yapıt, tek başına yapmanın imkânsız olduğu bir eylemin kolektif olarak yaratılma potansiyeline işaret ediyor. İsmini devam eden ve gelecekte belli bir zamana dek sürecek eylemler için kullanılan İngilizcedeki zaman kipinden (future perfect continuous) ödünç alan Gelecek Zamanın Süregelen Hikâyesi, izleyiciyi bugünün çalkantılı küresel şartlarını ve geleceğe dair tahayyüllerimizi kolektiflik ekseninde tekrar düşünmeye davet ediyor.
Sergide Gelecek Zamanın Süregelen Hikâyesi adlı videoya, Mesiti’nin farklı kaynaklardan topladığı, fosilleşmiş yağmur damlası fotoğraflarını renkli fonlar üzerinde tekrar fotoğraflayarak ürettiği Genç Güneş’in Solgun Işığında Yağan Yağmur başlıklı serisi eşlik ediyor. Milyonlarca yıl önce taşların üzerine mühürlenmiş yağmur damlaları, yerkürenin jeolojik dokusunun kadim birer parçasına dönüşmüş tesadüfi anları imlerken, farklı zamansallıkların bir aradalığını ve geçici olanın tarihi şekillendirme potansiyelini vurguluyor.
ANGELICA MESITI HAKKINDA
İtalyan asıllı Avustralyalı sanatçı Angelica Mesiti (d. 1976), kolektif eylemler ile dilsel olmayan, hatta kimi zaman insana ait olmayan iletişim yöntemlerini araştırır. Sanatçı, ses ve performansı temel alan video yerleştirmelerinde işaret diliyle şarkı söyleyen bir korodan, 70’li yaşlarında iki dansçının elleriyle icra ettikleri Kuğu Gölü balesine, Mors kodunu yeniden yorumlayan bir davulcudan, ıslıkla kuş dilinde haberleşen insanlara ve beden perküsyonuna uzanan sıradışı pratiklere yer verir. Küresel pandeminin beraberinde getirdiği sosyal izolasyon ve artan farkındalıktan etkilenen Mesiti, son yıllarda ürettiği yapıtlarında dikkatini insanın doğayla ilişkisine, bitkiler ve mantarlar gibi yaşam formlarının iletişim kurma metotlarına, yeryüzü ve gökyüzünün döngülerine ve zamanın kendisine yöneltmiştir. 2013 yılında Fulya Erdemci küratörlüğünde düzenlenen 13. İstanbul Bienali kapsamında Arter’in İstiklâl Caddesi’ndeki eski binasında Vatandaşlar Bandosu (2012) adlı eseri gösterilen sanatçı, Palais de Tokyo (Paris), MAXXI (Roma), Montreal Çağdaş Sanat Müzesi, Williams College Sanat Müzesi (Massachusetts) ve Nikolaj Kunsthal’ın (Kopenhag) da aralarında yer aldığı uluslararası birçok kurumda kişisel sergiler gerçekleştirmiştir. 58. Blake Sanat Ödülü (2009) ve Anne Landa Video ve Yeni Medya Sanatları Ödülü (2013) ile onurlandırılan sanatçının ASSEMBLY adlı üç kanallı video yerleştirmesi 2019 yılında düzenlenen 58. Uluslararası Venedik Bienali’nde sergilenmiştir. Mesiti’nin Eylül 2024’te izleyicilerle buluşan büyük ölçekli video ve ses yerleştirmesi The Rites of When, New South Wales Sanat Galerisi’nin kuzey binası Naala Badu’nun altında bulunan, savaş döneminde inşa edilmiş eski yakıt deposunda Mayıs 2025’e kadar ziyaret edilebiliyor.
NİLÜFER ŞAŞMAZER HAKKINDA
Nilüfer Şaşmazer (d. 1986) yüksek lisans eğitimini Fransa’daki Lumière Lyon 2 Üniversitesi’nde Kültürel ve Sanatsal Proje Yönetimi alanında tamamladı. 2012–2016 yılları arasında sanat yazarlığı yaptı. 2016’dan itibaren birçok sergi yayınının, sanatçı kitabının ve monografinin editörlüğünü üstlendi. Sanat kurumlarında ve bağımsız mekânlarda gerçekleştirilen sergilerde küratör olarak görev aldı. Açık hava sanat platformu Yanköşe’nin sergilerinin 2017–2019 yılları arasında koordinatörlüğünü üstlendi. Sergilere eşlik eden yayınlar için kaleme aldığı metinlerin yanı sıra çeşitli basılı ve dijital mecralarda çağdaş sanat üzerine makaleleri yayımlandı. Şubat 2024’te Arter’in küratoryal ekibine katılan Şaşmazer, Arter’de düzenlenen Nuri Kuzucan: Pasaj (2023) ve Maaria Wirkkala: Karaya Çıkmak Yasaktır (2024–2025) sergilerinin küratörlüğünü üstlendi.
ARTER HAKKINDA
Arter’in güncel programlarına ilişkin daha detaylı bilgiye www.arter.org.tr adresinden erişilebilir. Pazartesi hariç her gün açık olan Arter, Salı-Pazar günleri 11:00-19:00, Perşembe günleri ise 11:00-20:00 saatleri arasında ziyaret edilebiliyor. Kurumsal Sponsor Tüpraş’ın değerli desteğiyle, tüm sergilere giriş 24 yaş altı izleyiciler için her gün; Perşembe günleri ise her yaştan izleyici için ücretsiz. Arter Beraber üyeleri ise sergileri yıl boyunca ücretsiz ziyaret etmenin yanı sıra farklı ayrıcalıklardan faydalanıyor. Arter binasının Kütüphane, Kitabevi, Bistro by Divan, arka bahçe alanlarına ve Galeri 0’da yer alan sergiye giriş için bilet gerekmiyor. Ulaşım Sponsorları Ford Otosan ve Otokar’ın desteği sayesinde Taksim’den ve Tepebaşı’ndan ücretsiz servis araçlarıyla Arter’e ulaşılabiliyor.